ΑΕΙΝ ΕΛΛΗΝ

Οὐ καταισχυνῶ τά ὅπλα τά ἱερά, οὐδ' ἐγκαταλείψω τόν παραστάτην ὄτῳ άν στοιχήσω· ἀμυνῶ δέ καί υπέρ ἰερῶν καί ὁσίων καί μόνος καί μετά πολλῶν. τήν πατρίδα οὐκ ἐλάσσω παραδώσω, πλείω δέ καί άρείω ὅσης άν παραδέξωμαι. καί εὐηκοήσω τῶν ἀεί κραινόντων εμφρόνως, καί τοῖς θεσμοίς τοῖς ἰδρυμένοις πείσομαι καί κρινόντων, καί τοῖς θεσμοίς τοῖς ἰδρυμένοις πείσομαι καί ούστινας άν άλλους τό πλῆθος ἰδρύσηται ὁμοφρόνως·καί ἀν τις ἀναιρῇ τούς θεσμούς ή μή πείθηται οὐκ επιτρέψω, ἀμυνῶ δέ καί μόνος καί μετά πολλῶν. καί ἰερά τά πάτρια τιμήσω. ἰστορες τούτων Άγλαυρος, Ενυάλιος, Άρης, Ζεύς, Θαλλώ, Αυξώ, Ηγεμόνη.

Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2016

ΑΦΡΟΔΙΤΗ .ΤΟ ΥΠΕΡΤΑΤΟ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΣΩΜΑ

Οι διάσημες γυμνές Αφροδίτες. Το χαμένο γλυπτό του Πραξιτέλη που άρπαξαν οι Ρωμαίοι και η Καλλίπυγος από τις Συρακούσες
 

 Η Αμερικανίδα αρχαιολόγος και ιστορικός Ντόροθι Κίνγκ, ζει και εργάζεται στην Αγγλία. Έγινε γνωστή στην χώρα μας από το βιβλίο The Elgin Marbles (Ελγίνεια Μάρμαρα) στο οποίο υπερασπιζόταν τη βρετανική πλευρά ενάντια στις ελληνικές αξιώσεις για επιστροφή των κλεμμένων γλυπτών του Παρθενώνα. Η πρόσφατη ανάρτησή της με την γυμνή Αφροδίτη της Ιταλίας ως απάντηση στην κακόγουστη φωτογράφηση της Κιμ Καρντάσιαν έδωσε την αφορμή να θυμηθούμε τι σημαίνει αρχαιοελληνικό κάλλος και γλυπτική υψηλής αισθητικής και αξίας . Η Κίνγκ ανάρτησε το twitter εικόνα του αγάλματος Αφροδίτη Καλλίπυγος, το οποίο φιλοξενείται στο αρχαιολογικό μουσείο της Νάπολι και θεωρείται ως ένα από τα πιο τολμηρά της αρχαιότητας. Το άγαλμα ήταν τοποθετημένο στον ομώνυμο ναό της Αφροδίτης Καλλιπύγου στις Συρακούσες . Ο ναός χτίστηκε το 200 π.Χ. περίπου και σύμφωνα με τον μύθο, έγινε από δύο αδέλφια που παντρεύτηκαν τις νικήτριες καλλιστείων ομορφιάς.
 


Η ωραιότερη γυμνή Αφροδίτη του Πραξιτέλη
Στην αρχαία ελληνική τέχνη δεν υπήρχαν ταμπού με το γυμνό, το οποίο ήταν κυρίως συνδεδεμένο με το ηρωικό στοιχείο. Ενώ αρχικά τα γυμνά αγάλματα έδειχνα μόνο ανδρικά σώματα στην συνέχεια χάρις στο Πραξιτέλη υπήρξε μεταστροφή στο γυναικείο σώμα. Ένα από τα κορυφαία έργα του Έλληνα γλύπτη από παριανό μάρμαρο ήταν η Αφροδίτη της Κνίδου, που βρισκόταν στην αρχαία ελληνική πόλη της Μικράς Ασίας. Ο Πραξιτέλης για την κατασκευή του αγάλματος είχε χρησιμοποιήσει ως μοντέλα δύο εταίρες που ήταν και ερωμένες του, τη Φρύνη για το σώμα και την Κρατίνη για το κεφάλι. Το άγαλμα αυτό αντιγράφηκε όσο κανένα άλλο άγαλμα της αρχαιότητος και έγινε ακόμα και νόμισμα. Μάλιστα αποτέλεσε δημοφιλές αξιοθέατο της πόλης και η φήμη του εξαπλώθηκε σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο. Το καταπληκτικό με το άγαλμα είναι ότι το γυμνό σώμα της Αφροδίτης επισκίασε την αξία ενός άλλου αγάλματος της θεάς που έφτιαξε ταυτόχρονα ο Πραξιτέλης. Σε αυτό το γλυπτό οι κάτοικοι της γειτονικής Κω ζήτησαν η Αφροδίτη να φορά ρούχα σε ένδειξη σεβασμού! Η επιλογή τους αποδείχτηκε ατυχής και σίγουρα δεν βοήθησε το νησί. Η Αφροδίτη της Κνίδου δεν σώζεται στις μέρες μας. Λέγεται ότι καταστράφηκε σε μία μεγάλη πυρκαγιά μέσα στο Παλάτι του Λαύσου, μαζί με το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Διός από την Ολυμπία και άλλα σπουδαία έργα τέχνης. Διασώθηκαν όμως πολλά αντίγραφα τα οποία απλά προσπάθησαν να πλησιάσουν την τελειότητα του πρωτοτύπου. Ένα ωραίο άγαλμα υπάρχει στο Μουσείο του Βατικανού, αλλά και στην Έπαυλη του Αδριανού, στο Τίβολι της Ιταλίας.

 
 Πηγή: Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού
 













Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου